donderdag 23 januari 2014

Haverkoekjes met rozijnen


Ingrediënten:
- 110 g zachte boter
- 110 g fijne kristalsuiker
- 110 g lichtbruine basterdsuiker
- 1 ei
- 2 el water
- 1 tl vanille- extract
- 200 g havermout
- 110 g zelfrijzend bakmeel
- 1 tl zout
- 110 g rozijnen

Bereiden:
1. Verwarm de oven op 180' C.
2. Klop de boter in een grote mengkom met een handmixer of in een keukenmachine zacht en romig. Voeg beide soorten suiker toe en blijf kloppen tot het mengsel bleek en luchtig is. Klop er het ei, het water en het vanille-extract door. Schakel de mixer of machine naar een lagere stand en meng er havermout, bakmeel, zout en rozijnen door tot het een goed vermengd deeg is.
3. Vorm met de handen walnootgrote balletjes van het deeg en leg ze met voldoende onderlinge afstand op twee bakplaten (je hoeft deze niet in te vetten of met bakpapier te bekleden).
4. Bak de koekjes 15 - 25 minuten in de oven tot ze lichtbruin zijn, maar in het midden nog wat zacht zijn.
5. Laat de koekjes eerst een paar minuten op de bakplaat liggen voor je ze op een rooster legt om ze af te laten koelen.

Variant:
Haverkoekjes met chocolade: Je kunt als je dat lekker vindt de rozijnen ook door chocoladedruppels vervangen.

Recept uit: "Uit de oven" van Rachel Allen.

Deze héérlijk en super makkelijke koekjes gisteren weer eens gebakken. Ze vielen weer erg in de smaak. Een geweldig recept, ook leuk om met de kinderen samen te maken. De variant met chocolade is ook erg lekker.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Lekker recept ga ik zeker een keer proberen!

Jolanda zei

Ze zien er lekker uit, ik heb het receptje meteen uitgeprint om te proberen!

janet zei

ziet er goed uit, maar kan het ook met minder suiker?

Caroline Brouwer zei

@Janet, daar zou je zelf even mee moeten experimenteren.

Margreet zei

Hallo Caroline,
Heb vanmiddag gelijk deze koekjes gebakken en zo lekker!! Alleen doe ik de volgende keer wat minder suiker,iets te zoet voor mij.
Ik gruw van havermouth maar in gebak vind ik het superlekker!!

Fijn weekend,
Margreet

Ann's Passie zei

Hoi Caroline, dit waren dezelfde koekjes die ik laatst gebakken had, leuk boek is dat ook he?! En inderdaad heerlijke koekjes, lekker crunchy maar bij ook minder suiker volgende keer, waren net iets te zoet. Groetjes, Annemarie

Miss Regina zei

Afgelopen zondag deze koekjes gebakken, erg lekker en makkelijk te maken. Wel heb ik de kristalsuiker weggelaten, dan worden ze iets minder zoet, maar dat vind ik eigenlijk ook lekkerder. Heeft iemand dit recept al geprobeerd met iets anders dan de rozijnen? Ik heb nog gedroogde abrikozen liggen, misschien expirementeer ik daar komend weekend wel mee.

Groeten,
Miss-Regina

Marie-Claire zei

Hoi,

De mijne liepen uit in de oven. Wat heb ik verkeerd gedaan?

Caroline Brouwer zei

Hallo Marie-Claire,
Als je het recept precies gevolgd hebt, weet ik het ook niet. Zoals je kunt zien waren ze bij mij prima gelukt. Altijd moeilijk om een oorzaak aan te geven.
groetjes, Caroline

Nina Hobbysite zei

Deze koekjes smaken erg goed! Dank je wel voor het recept.